André er rørambassadør

André Aamodt, lærling i Rør i Sør og stolt rørambassadør.

André Aamodt, lærling i Rør i Sør og stolt rørambassadør.

18 år gamle André Aamodt fra Søgne gløder for faget og benytter enhver anledning til å snakke varmt om det. Han er en av våre nye rørambassadører.

André arbeider som lærling i Rør i Sør i Kristiansand. Han har valgt to år på skole og to og et halvt års læretid.

– Det beste med rørleggerfaget er at du aldri vet hva du kommer til. Du kan velge å være litt over alt, eller du kan være på den samme arbeidsplassen lenge. Det er et veldig fint yrke som fort krever litt tenking. Og det digger jeg, sier han.

– Grunnen til at jeg valgte å bli rørlegger, er at jeg alltid har likt håndverkeryrker, og rørleggerfaget var det jeg kunne minst om. Og det er kjempeinteressant, sier André.

Etter svennebrevet skal han nok i militæret. Etter det kan det fort bli mesterbrev, sier sørlendingen.

Fremtid. Miljø. Muligheter!

Årets kampanje for å rekruttere unge til rørleggerfaget bygger på fjorårets suksess. Den viderefører kommunikasjonen på de unges premisser og skal gjenbruke elementer fra fjoråret, blant annet de populære youtube-filmene. I tillegg skal den i større grad vise bredden i faget og utviklingsmulighetene som finnes. Den skal også i bedre få fram hva faget går ut på gjennom praktiske eksempler og virkelige rørleggere.

– Her er rollemodellene helt sentrale. Dette er ungdom som er glad i rørfaget, som har sagt seg villig til å snakke om det til andre unge og som er aktive på sosiale medier. I tillegg til å framsnakke faget i og utenfor jobben og på sosiale medier, kan de besøke ungdomsskoler og videregående skoler og fortelle om faget – etter avtale med arbeidsgiver. Vi er overbevist om at ungdom snakker best med andre unge, sier Eli Hermine Heyerdahl Eide i Rørentreprenørene Norge.

Rørambassadørene rekrutteres i samarbeid med opplæringskontorene og Rørentreprenørene Norge er i ferd med å få et nettverk av rollemodeller over hele landet. I tillegg til å fremme faget i sosiale medier og bidra på ulike arrangementer kan de være rollemodeller i media.