Jusskommentaren: Når kunden ikke betaler

Trond Martinussen i Rørentreprenørene Norge. (Foto: Stein Arild Iglebæk)

Trond Martinussen i Rørentreprenørene Norge. (Foto: Stein Arild Iglebæk).

Ved forbrukerens betalingsmislighold eller manglende medvirkning har rørleggerfirmaet en rett til å unnlate å starte eget arbeid eller stanse eget pågående arbeid.

Dette er hjemlet i håndverkertjenesteloven paragraf 42.

– En slik stansingsrett for rørleggerfirmaet kan være et effektivt middel for å få betalt fra kunden. Dette er imidlertid kun aktuelt hvor det er avtalt betaling før oppdraget avsluttes, altså hvor det enten er avtalt forskuddsbetaling eller løpende avdragsbetaling, sier advokat Trond Martinussen i Rørentreprenørene Norge.

Loven oppstiller ikke noe krav om at betalingsmisligholdet må være vesentlig, men det vil neppe i praksis være aktuelt å varsle stansing for bagatellmessige forsinkelser eller beløp.

Også hvis kunden ikke medvirker som avtalt, for eksempel ved å ikke velge ut varer/materialer, gjelder stansingsretten. Men stansingsretten er ikke ubetinget: Dersom utsettelse av arbeid kan medføre fare for vesentlig skade for forbrukeren må rørleggerfirmaet i rimelig utstrekning utføre slikt arbeid. Eksempelvis ved vannlekkasje.

– Vær imidlertid oppmerksom på at dersom stansingsretten utøves uten hjemmel i loven eller overskrides, risikerer rørleggerfirmaet å komme i forsinkelsesansvar med mulig erstatningskrav fra forbrukeren, sier Martinussen.

Dersom rørleggerfirmaet påføres økonomisk tap som følge av stansingen, kan dette også kreves erstattet overfor kunden, jamfør håndverkertjenesteloven paragraf 42, 2. ledd.