Trygt å slippe inn rørleggeren

Beskyttet: Både rørlegger Aslak Øien og kunde May Britt Berg nyter godt av smitteverntiltakene. FOTO: Andreas Haavi

Beskyttet: Både rørlegger Aslak Øien og kunde May Britt Berg nyter godt av smitteverntiltakene. FOTO: Andreas Haavi.

– Jeg er på min andre liter med Antibac, sier rørlegger Aslak Øien. Han og rørleggere landet over har gjort store tiltak for å forsikre kundene om at det skal være trygt å slippe dem inn for å jobbe.

Siden februar har Øien skiftet 370 av 450 vannmålere, på oppdrag av Trondheim kommune. Utskiftningen har fortsatt, korona til tross. Rørleggeren opplever at folk har tillit til at han tar forholdsregler for å holde seg smittefri – og at kundene generelt er flinke til å følge smittevernreglene.

– Det går mye engangshansker, støvmasker og håndsprit om dagen. Jeg ber kundene åpne døra, bærer bøtte og utstyr inn til vannmåleren og passer på å ikke være i kontakt med hverken dørhåndtak eller noe annet, sier servicerørleggeren som jobber i Rørentreprenørene Norges medlemsbedrift Total Teknisk AS.

Øien er nøye med å ha 1-2 meters avstand til kunden gjennom hele oppdraget. Arbeidsbilen har han delt i en ren sone foran og en skitten sone bak.

– Jeg er jo en sosial mann som liker å prate med folk og synes det er rart å ikke håndhilse, men å stå to meter unna hverandre og nikke. Men det er forhåpentlig forbigående, dette viruset, så da får det være slik nå.

God smittevernsinnsats

– Trondheim kommune lurte på om vi ville avslutte vannmåler-oppdraget da koronakrisen brøt ut. Vi følte oss trygge på at vi kunne fortsette med gode smitteverntiltak i ryggen, og er glade for at kommunen turte å fortsette, sier Øiens arbeidsgiver Sigmund Haavi i Total Teknisk AS.

Han roser sine ansatte for den innsatsen de gjør. Det fører til at bedriften rammes mindre hardt enn den kunne ha blitt.

Må unngå bråstopp i markedet

Bransjeorganisasjonen Rørentreprenørene Norge (RørNorge) representerer omtrent halvparten av omsetningen blant rørleggerbedrifter i landet, og utviklet raskt smitteverntiltak for både rørlegger og forbruker.

– Gode smitteverntiltak er ekstremt viktig. Vi oppfordrer rørlegger til å se på seg selv som smittebærer og kunden som smittet. Hvis alle tenker slik, kan oppdrag utføres trygt og hverken kunde eller rørlegger blir smittet, sier administrerende direktør Marianne W. Røiseland i RørNorge.

Organisasjonen gjør sitt ytterste for å få opp igjen arbeidet i servicemarkedet. Mange steder kollapset servicemarkedet da regjeringen satte i verk tidenes strengeste tiltak 13. mars.

Last ned rørbransjens smittevernbrosjyre til kunder her.

– Halvparten av medlemsbedriftene våre har permittert ansatte, mange fordi privatpersoner er redde for smitte og avlyser oppdrag. Det hjalp litt da justisminister Monica Mæland på en pressekonferanse sa at folk gjerne kan fortsette å bruke rørleggeren, men ba dem droppe personlig pleie. Men for mange rørleggere har dessverre store hull i ordrebøkene sine, sier Røiseland.

RørNorge er opptatt av at smitteverntiltakene følges, slik at rørleggeren trygt kan komme på besøk og utføre sine oppdrag.

–  Vi må ha to tanker i hodet samtidig. Hindre smittespredning og holde hjulene i gang, konkluderer bransjedirektøren.