RørAmbassadører sammen for rekrutteringen

RØRAMBASSADØRER: Bak, f.v.: Odin Høie (Arve Hagen, Brumunddal), Severin Poppe Midteide, Ida Meldgaard (Comfort Lier), Kjartan Rønneberg (Caverion Ålesund) og Katrine Horghagen (K. Horghagen, Trøndelag) Foran, f.v.: Sondre Haug (Haaland Rør, Romerike), Britt Synnøve Markhus (Sig. Halvorsen, Sandnes) og Ida Uleberg (Halvard Thorsen, Lillesand)

RØRAMBASSADØRER: Bak, f.v.: Odin Høie (Arve Hagen, Brumunddal), Severin Poppe Midteide, Ida Meldgaard (Comfort Lier), Kjartan Rønneberg (Caverion Ålesund) og Katrine Horghagen (K. Horghagen, Trøndelag) Foran, f.v.: Sondre Hauger (Haaland Rør, Romerike), Britt Synnøve Markhus (Sig. Halvorsen, Sandnes) og Ida Uleberg (Halvard Thorsen, Lillesand). Foto: Stian Norum Herlofsen

14 rørambassadører jobber med å rekruttere nye rørleggere. 12. og 13. november møttes åtte av dem for å bli kjent med hverandre.

– Alle rørambassadørene samlet seg og vi lager en lagspiller-mentalitet. Vi prøver å bli et tettere lag og formidle rørfaget frem til flere som ikke vet hva rørleggere driver med, sier rørambassadør Severin Poppe Midteide (Grønne VVS, Bærum).

I tillegg til rørambassadør-arbeidet, er han daglig leder i sin egen bedrift (Grønne VVS, Bærum), medvert i podkasten Bare Rør, og gjør det stort på Tiktok der han går under navnet severinsuveren1. Over 30.000 mennesker følger ham og han har hundretusener av visninger på rørvideoene sine.

– Veldig kjekt at vi endelig får møtes og bli bedre kjent. Vi får gjort sosiale ting ikke minst, og blir tryggere på hverandre, slik at vi kan hjelpe hverandre fremover til å bli bedre på rekruttering, sier rørambassadør Britt Synnøve Markhus, som er rørlegger i Sig. Halvorsen i Sandnes.

Sammen med dem var Kjartan Rønneberg (Caverion Ålesund), Katrine Horghagen (K. Horghagen, Trøndelag), Ida Meldgaard (Comfort Lier), Sondre Hauger (Haaland Rør, Romerike), Ida Uleberg (Halvard Thorsen, Kristiansand), Aksel Halvorsen (Rørleggersentralen, Oslo) og Odin Høie (Arve Hagen, Brumunddal) tilstede for å bli bedre kjent og få faglig input. Målet var å bli enda tryggere i sine roller som rørambassadører.

Felles for alle er at de deler fra sin arbeidshverdag til store publikum i sosiale medier.

Må opprettholde gode søkertall

– Norske rørleggerbedrifter «produserer» hvert år mellom 600 og 700 rørleggere i samarbeid med Rørentreprenørenes opplæringskontorer. Søkertallene til rørleggerfaget er bedre enn noensinne tidligere, men arbeidet med rekruttering må allikevel stadig utvikles slik at vi oppnår enda høyere søkertall og tiltrekker oss flere dyktige folk til bransjen, sier prosjektleder for Bli Rørlegger og RørAmbassadørene, fagsjef Eli Heyerdahl Eide i RørNorge. Hun legger til:

– Heldigvis er oversøkning til faget, slik vi hadde i år, noe som bidrar til større interesse og økt attraktivitet. Parallelt med rekrutteringsarbeidet må bransjen virkelig gjøre noen grep når det gjelder å ta inn flere lærlinger. Om halvparten av våre medlemsbedrifter tar inn en lærling til, vil rørbransjen snart klare å dekke etterspørselen etter kompetente fagarbeidere.

Les også: Møt storrengjøringen med en ekstra lærling

Vil ha flere voksne

RørAmbassadørene skal representere et mangfold av bransjens lærlinger og unge rørleggere. Fra å ha et ensidig fokus på rekruttering av ungdommer mellom 14 og 17 år, har Bli Rørlegger også de siste årene rettet seg mot potensielle voksenlærlinger.

– Derfor er mange av våre RørAmbassadører både voksne lærlinger og unge rørleggere. De viser at veien til en rørleggerutdanning via læretid i bedrift og fagteori i opplæringskontor både er attraktiv og mulig. Dette takket være bransjens gode tilbud om e-læring og fagteori i løpet av læretiden, sier Eli.

Hun gleder seg stort over at flere av RørNorges medlemsbedrifter ønsker å ha en RørAmbassadør i sin bedrift.

– I tillegg til å tydelig ta samfunnsansvar ved å rekruttere til faget, gjør de seg mer synlig i lokalmiljøet og engasjementet vitner om at de er fremoverlente og attraktive arbeidsgivere. Vi er takknemlige for jobben de gjør, sier Eli.