Er du nøkkelperson i en SMB-bedrift? Kom for påfyll i din lederryggsekk!

SMB-dagen er møteplassen for eiere, ledere og nøkkelpersoner i små og mellomstore rørleggerbedrifter. Hva gjør vi for å beholde flinke folk, juridiske fallgruver for små og mellomstore rørleggerbedrifter og vekstmarked for vannbåren varme er blant temaene du får vite mer om.

RørNorges SMB-dag er en rørbransjedag der du får kunnskap om aktuelle og sentrale tema rundt det å lede og drive en rørleggerbedrift. Er du oppdatert på det som har betydning for små og mellomstore foretak? Er din bedrift så effektiv som den kan være med tanke på fremtidens utfordringer og medlemmer?

Vi har også oppfordret våre medlemmer til å invitere med seg bedrifter som ennå ike er medlem i RørNorge. Det er viktig at vi som bransje står samlet og får med oss flest mulig på bransjelaget - ta gjerne med deg en rørleggervenn!

For medlemmer som vil få med seg RørNorges generalforsamling, går vi over til denne etter endt SMB-dag, og fortsetter til klokken 13.00 3. juni. Her får du med deg foredraget Kroner, kaos og krig - hva skjer med Jon Gunnar Pedersen, partner i Arctic Securities.

På programmet:

Hva gjør du når arbeidstakeren ikke fungerer? Anita Hegg, fagsjef HMS i BNL
Lønnsom drift avhenger av mange faktorer. Driver du rørleggerfirma gjelder uttrykket "De ansatte er vår viktigste ressurs" i høyeste grad. Men hva når den ansatte viser seg å ikke være den ressursen du trenger? Hvem har ikke opplevd at en feilansettelse, eller at ansatte ikke leverer det de skal? Hva gjør man egentlig da? Hva er fallgruvene? Hva er "do's and dont's? Anita er en av advokatene i Byggenæringens Landsforening (BNL) som bistår med råd og oppfølging i slike problemstillinger. Dette er en av de mest brukte fordelene for medlemmer i RørNorge – trygg håndtering av vanskelige saker innen arbeidsrett.   

Arbeidsgiver i 2022 - hva gjør vi for å beholde flinke folk? Remi A. Wågan, adm. dir. i Haaland AS
I årene som kommer er rekrutteringsbehovet av rørleggere stort. En måte å løse dette på er å få rørleggeren til å fortsette som ansatt i din bedrift. Man kan sikkert være enig om at det alltid er litt kjedelig når flinke ansatte slutter, så det beste hadde jo vært om man klarte å gjøre grep som også gjorde at folk jobber lenger i bedriften din. Det tror vi det er lurt å snakke mer om. Men hvordan gjør man det egentlig? Vi har invitert Remi fra Haaland til å fortelle hva de gjør, og hvordan de tenker. Kanskje du også har gode innspill til hva som fungerer og vil dele? Vi åpner for dialog og spørsmål rundt dette temaet på RørNorges SMB dag 2 juni fra 11-16. Alle er velkommen på SMB dagen, også de som ikke er medlem i RørNorge.

Trygt og legionellafritt vann, Petter Lieth, regionansvarlig sør, Apurgo AS
Hva er legionella, og når blir legionella farlig? Hva må man tenke på når man tenker legionellaforebygging?
Rørleggerbedrifter i servicemarkedet har gode muligheter til å øke lønnsomheten ved å tilby legionellasikring til byggeiere som OBOS, borettslag, borettslagstyrer og kommuner - noe ikke alle er klar over.

Bli digital håndverker! Espen Aulie, daglig leder A-Aulie AS
BIM er definitivt også et særdeles nyttig verktøy for mindre bedrifter. Daglig leder i åttemannsbedriften A-Aulie AS, Espen Aulie, opplever at bruk av BIM har økt effektiviteten og kvaliteten på prosjektering og kvalitetssikring, og generelt gitt mer kontroll i prosjektene. Mindre feil og mer tid til å skru enn til å rette opp, er stikkord, og som Aulie selv sier: – Skal du være med videre, kommer du ingen vei utenom.

Vannbåren varme, vekstmarked, David Zijdemans, rørlegger og sivilingeniør
Kjøling og vannbåren varme er strategiske satsingsområder med stort potensiale også i små og mellomstore bedrifter. Spesielt i tider med høye strømpriser, men også når prisene blir lavere. To trender går igjen hos kundene: de vil spare penger og de vil ha høyere komfort. Ofte kan dette være motsetninger, men her kan man få i pose og sekk. Så lenge det utføres riktig og man unngår de vanligste feilene, kan man øke komforten og forbedre lønnsomhet for både kunden og bedriften.